السبت، 6 أكتوبر 2012

أخيرا عملت مدونة


طول عمري من ساعة ما فتحت عينيا على الانترنت والإيميلات والفيسبوك وأنا شايفة إن أكتر الحاجات إنسانية في دول كلهم هي فكرة المدونات.

المدونة من وجهة نظري البسيطة هي البراااح الواسع اللي بتقدر تتحكم فيه ويبقى ليك لوحدك تقول حاجات وتبتكر نظريات وتصرح تصريحات وتشتم في اللي مش عاجبك وتقلبها كتابات حزينة وانت متضايق وتقلبها فرح وضحك ورومانسية وجمال وانت مبسوط..

براحتك بقى يا معلم ده المكان بتاعك "حتتك" يعني زي ما بيقولوا.

وأنا بعد تفكير عميق وبعد قرايات كتييييييييييييرة في مدونات ناس تانيين كنت بغرق معاهم في حكاياتهم وهمومهم وأفراحهم وأحس إني عايشة معاهم وإني أنا هما وهما أنا يمكن أكتر من الناس اللي قريبين مني فعليا...

قررت إني أنا كمان يبقى عندي مدونتي الخاصة.. بتاعتي.. العالم بتاعي أنا.. بتاع Princess BelFitra* علشان احكي لكم عن كل اللي باحس بيه ومبعرفش احكيه لحد.

 * Princess Bel Fitra ده الاسم اللي اخترته لنفسي لأني بحسني فعلا أميرة بالفطرة في تصرفاتي وأفكاري وبناء على رأي الناس فيا إن تصرفاتي راقية بعيدة كل البعد عن الأخلاق الواطية اللي بشوفها في ناس كتير اليومين دول، وده والله مش تباهي ولا غرور لإني ساعات كتير باحس إنها مش حاجة حلوة أوي يعني، بس هنعمل إيه بقى أمي ربيتني زيادة عن اللزوم.


كفاية بقى كده على أول تدوينة علشان ما تزهقوش لأنكم هتزهقوا أكيد كتير بعد كده.


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق